Dobré nápady a zajímavé scenáristické počiny tak dostaly další prestižní prostor k uplatnění. Rozhodnutí, kam své dílo přihlásí, je přitom pouze na autorech. I debutující tvůrce mladší 33 let může soutěžit v hlavní kategorii, jedním scénářem ale nelze obeslat obě kategorie.
Přehled vítězných projektů za rok 2018:
„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“
Autor: Eugen Liška
Nadační příspěvek: 220 000 Kč
Na kafkovském pozadí byrokratických absurdit, které nastanou vždy, když jeden z partnerů zemře, sledujeme čtyři roční období ovdovělé ženy s nedospělou dcerou a tchyní. Hlavní hrdinka prochází vnitřní i vnější krizí a snaží se vrátit do normálního života, byť už nikdy nebude takový, jako býval. Důraz je kladen na psychologii ženy v mezní situaci.
O autorovi:
Povolání: scenárista a spisovatel
Absolvent komparatistiky na FF UK a scenáristiky a dramaturgie na FAMU je autorem scénářů k televizním filmům Daleko do Nashvillu, Herbert v ringu, Nevinné lži: Hra. V roce 2009 byl za režii znělky Festivalu otrlého diváka oceněn v Cannes (Young Director’s Award). Kromě první ceny ve scenáristické soutěži České televize První dobrá získal mj. ocenění FILMOVÉ NADACE za scénář Půlnoční míle. V roce 2017 vyšel v nakladatelství Host jeho prozaický debut, román Stvoření.
Autorka: Kristina Májová
Nadační příspěvek: 180 000 Kč
Netradiční zápletka o odpoutávání se od rodiny nikoli v pubertě, ale ve středním věku. Vydařená studie pokřivených vztahů dávno dospělých dvojčat a jejich matky ve společné domácnosti. Matku je nutno umístit do pečovatelského domu a jeden z bratrů pocítí touhu se osamostatnit. To mu však druhý nechce dovolit, a aby ho udržel u sebe, je schopen udělat leccos. Scénář s přesnými dialogy i uvěřitelnými pointami zobrazuje paradoxy dlouhodobých soužití.
O autorce:
Povolání: scenáristka a dramaturgyně
Absolvovala produkci a následně katedru scenáristiky a dramaturgie na FAMU. V roce 2011 a 2016 získala ocenění FILMOVÉ NADACE za scénáře Sprateček a Dobrá hodina. V letech 2012–2013 pracovala jako storyliner televizního seriálu Ulice. S Andreou Jarošovou spolupracovala na scénáři ke komedii Martin a Venuše a podílela se na rozhlasové hře Terapie tmou, za kterou v roce 2016 obdržely obě autorky první místo v soutěži Prix Bohemia Radio Autor pořádané Českým rozhlasem. Absolventský film Johany Švarcové Černý dort podle scénáře Kristiny Májové získal v roce 2016 hlavní cenu na FAMUFESTu. Od roku 2012 spolupracuje jako externí dramaturgyně s Filmovým centrem České televize.
Autorka: Tereza Brdečková
Nadační příspěvek: 130 000 Kč
Život Anežky Přemyslovny, mimořádné osobnosti českých dějin 13. století, podaný jako rozpor mezi svobodou ducha a církevní i světskou mocí. Příběh interpretuje Anežčinu osobnost, její konflikty a představy ve světle současnosti. Vztah duchovního světa a politické moci, odstředivé směřování k odlišným kulturním okruhům i pochopení a pomoc bezbranným a ztraceným jsou témata, která zůstala aktuální dodnes. Projekt byl podpořen rovněž Státním fondem kinematografie.
O autorce:
Povolání: spisovatelka, tlumočnice, filmová kritička, dramaturgyně, scenáristka, nakladatelka
Vystudovala filmový střih na FAMU, do roku 1989 se věnovala tlumočení a filmové kritice. V roce 1992 byla programovou ředitelkou MFF Karlovy Vary. Pak působila jako dramaturgyně v tvůrčí skupině Antonína Máši ve Filmovém studiu Barrandov, později v Respektu, Lidových novinách, BBC Praha nebo v Radio Suisse Romande. V letech 1996–2012 se Zdeňkem Tycem vytvářela pro ČT pořad Ještě jsem tady a jako scenáristka a moderátorka se podílela na řadě dalších. Scenáristicky spolupracovala s Janem Němcem (Toyen), Jiřím Menzelem (Donšajni) a jinými. V roce 2017 uvedla ČT její seriál Bohéma, od roku 2013 řídí s manželem Jiřím Dědečkem nakladatelství Limonádový Joe. Je autorkou románů Listy Markétě, Šahrazád a král, Učitel dějepisu, Slepé mapy, Alhambra a Zrcadlo Serafina.
„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“
pro autory, kteří do data uzávěrky nepřesáhli věk 33 let a zároveň neměli realizovaný žádný scénář celovečerního hraného filmu.
Autorka: Klára Vlasáková
Nadační příspěvek: 100 000 Kč
Scénář zobrazuje krátký úsek ze života tří ženských postav, třináctileté Terezy, třiatřicetileté Silvy a třiapadesátileté Hany. Navzájem se neznají, ale propojuje je identický apokalyptický sen, který se jim zdá a banální zápletky přetváří do vyhrocených dramatických situací. Umně propletené dějové linky pod povrchem běžné každodennosti odvíjejí existenciální boj postav determinovaný blížící se apokalypsou. Sugestivně vyprávěný příběh úspěšně interpretuje citové rozpoložení a myšlenkové pochody jednotlivých hrdinek.
O autorce:
Povolání: dramaturgyně, publicistka
Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Autorsky spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem. Její hra Valentýnův první den na Zemi získala dvě rozhlasové ceny. Krátký studentský film Tenkrát poprvé, na jehož scénáři se podílela, získal nominaci v rámci Českého lva na Cenu Magnesia za nejlepší studentský film. S ilustrátorkou Juliánou Chomovou vytvořily komiks Magnus, Year X91 a trilogii pracovních sešitů pro děti Hafanova dobrodružství, která získala ocenění Nejkrásnější kniha 2016 v kategorii literatura pro děti a mládež a zároveň byla nominována na Zlatou stuhu.
Autor: Vojtěch Strakatý
Nadační příspěvek: 100 000 Kč
Velká rodinná sága zhuštěná do pouhých 24 hodin vyprávěná v různých stylových polohách. Hlavní hrdinka po otcově útěku musí urychleně a nevýhodně rozprodat přebytečný rodinný nábytek, se ztrátou se zbavit mnoha propriet, předat byt, a přitom utíkat před vymahači dluhů, které otec zanechal. V krátkém časovém intervalu je konfrontovaná mnoha událostmi, konflikty, stresy a činy s kořeny v minulosti.
O autorovi:
Povolání: scenárista, režisér
Absolvoval režii, scenáristiku a dramaturgii na Filmové Akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Jako scenárista či asistent režie spolupracoval na řadě krátkometrážních i celovečerních filmů, například L.H. v režii Adama Sedláka nebo A Certain Kind of Silence v režii Michala Hogenauera. V roce 2016 v nezávislé produkci Frame Films natočil svůj krátký film Zabouchnutá. Pracoval v produkcích festivalů Jeden Svět a Fresh Film Fest. V současné době působí v Industry oddělení Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, v edukační platformě Cinergy Prague a zároveň pracuje na svém celovečerním filmovém debutu.