Soutěž FILMOVÉ NADACE má letos pět vítězů

Scenáristická soutěž FILMOVÉ NADACE v roce 2020 opět nabídla možnost všem zájemcům přihlásit svá díla do dvou soutěžních kategorií (hlavní kategorie a kategorie Hvězda zítřka). Letos si ocenění odneslo pět autorů z celkem 96 žadatelů za čtyři scenáristické počiny.

Přehled vítězných projektů za rok 2020:

Hlavní kategorie

„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“

Název: Kola

Autor: Jan Němec

Nadační příspěvek: 170 000 Kč

Děj scénáře vypráví o dvou chlapcích, sedmnáctiletém Viktorovi a dvanáctiletém Andrejovi, kteří – každý z jiných pohnutek – prchají na kolech z dětského domova v Rusku. Cesta je postupně spojuje a katalyzuje jejich osobnostní vývoj. Útěk obou chlapců napříč východní a střední Evropou, jejich neuvědomělé hledání, stejně jako naděje a iluze o vlastních cílech ovšem přicházejí nejen v čase zlomu jejich fyzického dospívání, ale i v době malé schopnosti společnosti reflektovat důvody a podstatu jejich jednání a „pouti“. Empaticky napsaný scénář je nepřímou metaforou neúprosného koloběhu života vzešlého z problematického sociálního zázemí.

O autorovi:

Povolání: spisovatel, novinář a scenárista

Jan Němec studoval sociologii, religionistiku a divadelní dramaturgii, jako novinář spolupracoval s časopisem Respekt, Českou televizí nebo Českým rozhlasem. V současnosti je editorem literárního měsíčníku Host a přednáší na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Vydal sbírku poezie První život (2007), knihu povídek Hra pro čtyři ruce (2009) a román Dějiny světla (2013), který obdržel Cenu Evropské unie za literaturu, byl přeložen do dvanácti jazyků a připravuje se jeho filmová adaptace. Jeho nejnovější kniha nese název Možnosti milostného románu (2019). Projekt Kola je jeho scenáristickým debutem.

  

Název: Divočina

Autoři: Evženie Brabcová a Benjamin Tuček

Nadační příspěvek: 170 000 Kč

Hlavní postavou příběhu je Marta, která se dvěma malými dcerami opouští násilnického manžela a hledá útočiště na chatě, kde trávila s rodiči dětství. Nyní tam žije už jen její otec, s nímž má Marta komplikovaný vztah. Spolu s ní sledujeme osamělost starého muže, jeho až patologické obavy z konce světa, ale též doposud ignorovanou sílu přírody, kterou symbolicky představuje přemnožení divokých prasat. Skrz Martu lze nahlédnout do cizího, nepřátelského světa vesnice, uzavřené společnosti, kam člověk zvenčí jen stěží pronikne. Autoři přesvědčivě ztvárnili charaktery lidí ztracených při hledání smyslu svých životů či alespoň klidu, stejně jako atmosféru přicházející katastrofy, ať už ji vidí každý jinak.  

O autorech:

Evženie Brabcová

Povolání: filmová střihačka, scenáristka, režisérka

Po absolvování katedry střihové skladby na FAMU se podílela na vzniku mnoha krátkých i celovečerních filmů, především dokumentárních, a to v české i zahraniční produkci. Je autorkou dvou krátkých filmů Pan Mireček (2010) a Chata (2012). Jako editorka publikovala společně s Jiřím Horníčkem knihu o surrealistovi Ludvíku Švábovi s názvem Uklidit až po mé smrti (2018). V roce 2017 byla vybrána na mezinárodní Nipkow Programm v Berlíně, určený pro filmové profesionály z celého světa. V roce 2018 absolvovala mezinárodní workshop pro scenáristy a dramaturgy Source 2, v roce 2019 vzdělávací program Midpoint. České tvůrce reprezentovala na Berlinale Talents 2019. Projekt Divočina je jejím scenáristickým debutem.

Benjamin Tuček

Povolání: scenárista, režisér, producent

Na Fakultě sociálních věd UK studoval žurnalistiku a fotografii. Na FAMU vystudoval obor scenáristika a dramaturgie. Věnuje se psaní televizních a filmových scénářů, je spoluscenáristou celovečerních filmů Mistři (2003), Protektor (2009), oceněný šesti cenami Český lev, mj. za nejlepší film a scénář, Polski film (2012) a Prezident Blaník (2018). Spolupracoval na scénářích cyklu Kinetická encyklopedie všehomíra (1999–2001), seriálu Terapie, krimi série Svět pod hlavou (2017) a seriálu Kancelář Blaník (2015–2018). Režíroval dokumentární i hrané filmy – Děvčátko (2002), Tantra (2011), Plán (2014) a Mars (2018). Vydal sbírku povídek Velmi krátké vlny (2009). Je spolumajitelem nákladní lodi Altenburg, přebudované na centrum alternativní kultury.

 

Název: Poslední zhasne

Autor: Michal Hogenauer

Nadační příspěvek: 170 000 Kč

Komorní drama vypráví o sousedském konfliktu v pohraničí. Zdánlivě tuctový příběh protkaný naschvály a zlými úmysly, pramenícími z růstu mezilidských bariér, včetně katarze, nezakrývá inspiraci Franzem Kafkou. Základní kvality zobrazení jemně stylizovaného světa spočívají ve vytvoření funkční dynamiky, v maximální snaze o vyprávění obrazem, ve vytříbeném citu pro tempo-rytmus a v expresivní „kafkovské“ atmosféře. Filmové postavy jsou pečlivě vystavěné a propracované. Scénář navazuje v tom nejlepším na odkaz československé nové vlny, především těch kinematografických děl, která invenčně využívala podobenství jako prostředku ke kritické reflexi společnosti. 

O autorovi:

Povolání: režisér, scenárista

Michal Hogenauer vystudoval propagační grafiku na Střední uměleckoprůmyslové škole a katedru režie na FAMU. Jeho bakalářský film Děti sledující noční vlaky (2008) byl promítán na festivalu Premiers Plans d‘Angers, diplomový film s názvem Tambylles (2012) měl premiéru v sekci Cinéfondation na Filmovém festivalu v Cannes a jeho první celovečerní film Tiché doteky (2019) na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Snímek Tiché doteky získal několik nominací na Českého lva, diváckou cenu na Milano Film Festivalu či bronzovou pyramidu na Mezinárodním filmovém festivalu Cairo. Od roku 2017 byl tři ročníky programovým ředitelem MFF Praha – Febiofest. V současné době pracuje na svých dalších celovečerních filmech.

 

Kategorie Hvězda zítřka

„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“

pro autory, kteří do data uzávěrky nepřesáhli věk 33 let a zároveň neměli realizovaný žádný scénář celovečerního hraného filmu.

Název: Brutální vedro

Autor: Albert Hospodářský

Nadační příspěvek: 200 000 Kč

Originálně a syrově napsaný scénář vypráví současný generační příběh na pozadí konání jednoho mladého muže. Ten prožívá sérii nečekaných setkání, na první pohled vypadajících jako zacyklení náhod, pospojovaných však v pevnou výpověď o souvztažnosti všeho kolem nás. Cesta hlavní postavy svědčí o jakémsi obrození kolektivní duše, které přichází, když je nejhůř. Na jejím pozadí se tak dnešní generace přesvědčivě postuluje včetně všech kladů a záporů.

O autorovi:

Povolání: scenárista, režisér

Albert Hospodářský vystudoval Střední průmyslovou školu sdělovací techniky (obor filmová a televizní tvorba) a následně byl přijat na FAMU, na katedru dokumentární tvorby. Za poslední tři roky natočil několik dokumentárních i hraných krátkých filmů. Jeden z nich s názvem Nekyia: vnitřní portrét básníka Hradeckého byl zařazen do hlavní soutěže Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Kromě natáčení se snaží věnovat i psaní scénářů. V současné době pracuje na realizaci svého celovečerního hraného debutu, který by v příštím roce rád natočil.

 

 

 

Fotogalerie z tiskové konference 2020