Soutěž FILMOVÉ NADACE má letos šest vítězů

Scenáristická soutěž FILMOVÉ NADACE za rok 2019 opět nabídla možnost všem zájemcům přihlásit svá díla do dvou soutěžních kategorií (hlavní kategorie a kategorie Hvězda zítřka). Letos si ocenění odneslo šest autorů za čtyři scenáristické počiny.

Přehled vítězných projektů za rok 2019:

Hlavní kategorie

„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“

Název: Slavík za mříží

Autor: Jiří Miček

Nadační příspěvek: 180 000 Kč

Děj scénáře je inspirován životními osudy salesiánského kněze Václava Filipce, duchovního pronásledovaného v 50. letech 20. století po likvidaci mnišských řádů. Za pomoci několika přátel i řeholnic se pět let ukrýval před pronásledováním. Příběh odkrývá i motivy a životní peripetie jeho protivníka, důstojníka Státní bezpečnosti, s nímž se Filipec nikdy nesetkal, nebo těch, kteří kněze opustili a zradili. Obojí, jak historický obraz, tak střet dvou ideově protikladných světů a odlišných hodnot, představuje velkou možnost pro dramatické filmové zpracování.

O autorovi:

Povolání: majitel a jednatel obchodní a stavební firmy, spisovatel, nakladatel

Jeho literární prvotinou byla kniha rozhovorů Neboj se a pojď z roku 1999, následovala dvoudílná publikace Veteráni v bitvách o duše. V roce 2013 vydal román Slavík za mříží. V roce 2018 vyšel Mičkovi historický příběh z antického Říma s názvem Strážce. V současnosti pracuje na dobrodružném námětu z období 2. světové války.

 

Název: Karavan

Autoři: Zuzana Kirchnerová, Tomáš Bojar, Kristina Májová

Nadační příspěvek: 180 000 Kč

Příběh matky a jejího postiženého syna během jednoho netradičního dobrodružství při vynuceném putování karavanem po Itálii pojatý v žánru road movie. Autorům se podařilo v postavě matky Ester velmi přesvědčivě zachytit směs mateřské lásky a naprostého psychického vyčerpání, které péče o postižené dítě přináší, a zároveň autenticky popsat prožívání postiženého chlapce. Autoři nezlehčují ani nedramatizují matčin úděl, která musí přijmout věci tak, jak jsou.

O autorech:

Zuzana Kirchnerová

Povolání: režisérka a scenáristka

Absolventka FAMU a Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Její bakalářský film Bába byl oceněn prvním místem v sekci Cinéfondation na 62. filmovém festivalu v Cannes. V posledních letech se věnovala zejména dokumentární tvorbě; jako režisérka a scenáristka se podílela na dokumentárních seriálech České televize Čtyři v tomPět statečných.

Tomáš Bojar

Povolání: scenárista, dramaturg, režisér a producent

Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy a právo na Univerzitě Karlově. V autorském tandemu s režisérem Pavlem Abrahámem vytvořili celovečerní dokumentární filmy Česká RAPublika (2008) a Dva nula (2012). Společně s režisérkou Rozálií Kohoutovou pracovali na celovečerních dokumentárních filmech FC Roma (2016) a Letní hokej (2019). V roce 2018 dokončil celovečerní dokumentární film Mimořádná zpráva a společně se Zuzanou Kirchnerovou také pětidílný dokumentární seriál Pět statečných. Jako scenárista pracoval na dokumentárním filmu Martina Marečka Dálava (2019). Tomáš Bojar vede malou produkční společnost Cinema Arsenal.

Kristina Májová

Povolání: scenáristka a dramaturgyně

Absolvovala produkci a následně katedru scenáristiky a dramaturgie na FAMU. V roce 2011, 2016 a 2018 získala ocenění FILMOVÉ NADACE za scénáře Sprateček, Dobrá hodina a Bílé velryby. V letech 2012–2013 pracovala jako storyliner televizního seriálu Ulice. S Andreou Jarošovou spolupracovala na scénáři ke komedii Martin a Venuše a podílela se na rozhlasové hře Terapie tmou, za kterou v roce 2016 obdržely obě autorky první místo v soutěži Prix Bohemia Radio Autor pořádané Českým rozhlasem. Absolventský film Johany Švarcové Černý dort podle scénáře Kristiny Májové získal v roce 2016 hlavní cenu na FAMUFESTu. Od roku 2012 spolupracuje jako externí dramaturgyně s Filmovým centrem České televize.

 

Kategorie Hvězda zítřka

„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“

pro autory, kteří do data uzávěrky nepřesáhli věk 33 let a zároveň neměli realizovaný žádný scénář celovečerního hraného filmu.

Název: Slavnost pěti lišek

Autorka: Eliška Kováříková

Nadační příspěvek: 150 000 Kč

Příběh pěti Elišek (v textu pojmenovaných Malá, Velká, Matka, Babička a stoletá Prababička) na pozadí maloměstské pouti. Svou roli hraje i zázračný obraz Panny Marie, jež pláče krvavé slzy a který si měšťané mezi sebou půjčují domů. Jde o působivý, jemný, psychologický příběh pěti dokonale vykreslených charakterů, pěti Elišek, odrážející domácí tradice a kulturu.

O autorce:

Povolání: filmařka, architektka

Vystudovala architekturu a urbanismus na Technické univerzitě v Liberci. V současnosti studuje scenáristiku a dramaturgii na FAMU. S celovečerními scénáři Ultraspeed-OversweetSlavnost pěti lišek (pod názvem Vzteklá krása) dvakrát vyhrála cenu za Nejlepší nerealizovaný scénář na FAMUFESTU. Během studia spolupracovala na několika krátkých snímcích coby režisérka, scenáristka i produkční. V současnosti vede Školu filmového herectví pro děti, autorsky spolupracuje s Českým rozhlasem a provozuje vlastní architektonickou praxi. 

 

Název: Všichni se sejdeme v Treptowském parku

Autorka: Klára-Noemi Bělorová

Nadační příspěvek: 150 000 Kč

Poutavý příběh cizinců, kteří se rozhodli najít nový život v současném Berlíně. K hlavním postavám patří matka a její tři dcery z Čech, které do Berlína utečou před tyranizujícím otcem alkoholikem. V novodobém Babylonu se snaží začít znovu a žít svůj život lépe. Děj je umístěn do města s různorodou kulturou a zajímavě poznamenaného pestrou etnicitou. Devízou scénáře jsou dobře vykreslené postavy s propracovanou psychologii a logikou jednání.

O autorce:

Povolání: scenáristka a dramaturgyně

Absolvovala bakalářské studium na HAMU (hudební management) a FAMU (scenáristika a dramaturgie), v současnosti studuje scenáristiku a dramaturgii na Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf. Jako dramaturgyně je podepsaná pod krátkometrážními snímky Spolu (2014), Záznam (2016) a Erikas Wahsinn (2018). Spolupracovala na scénáři ke krátkometrážnímu filmu Truth about Helen (2016) a jako asistentka režie se podílela na krátkometrážním snímku Der Letzte (2016).

 

 

 

Fotogalerie z tiskové konference 2019