„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“
Autor: Petr Kolečko
Nadační příspěvek: 200 000 Kč
Děj připomíná osudy členů československého hokejového mužstva, mistrů světa z roku 1949, které zcela nesmyslně perzekvoval komunistický režim za údajnou vlastizradu. Scénář rámuje příběh rokem 1963, kdy hokejisté už byli na relativní svobodě, hledali novou víru do života, odpuštění a sílu vypořádat se s vlastními osudy. Nejde jen o sondu do praktik zrůdného komunistického vládnutí, ale i přiblížení trápení a myslí svobodně uvažujících lidí, kterým byl násilně zpřetrhán život a přirozené touhy.
O autorovi:
Povolání: scenárista
Vystudoval dramaturgii na pražské DAMU. Autor divadelních her jako Britney Goes to Heaven, Poker Face nebo Žena za pultem 2: Pult osobnosti. Je autorem či spoluautorem scénářů například k seriálům Okresní přebor (2010), Čtvrtá hvězda (2014), Vinaři (2014–2015), Vyšehrad (2016–2017), Trpaslík (2017), Lajna (2017–2023), Přijela pouť (2018–2019), Most! (2019) nebo Pálava (2022). Je podepsán pod scénáři například k filmům Zakázané uvolnění (2014), Padesátka (2015), Přes prsty (2019, také režie) nebo Zbožňovaný (2021, také režie), jako jeden ze scenáristů se podílel na snímku Masaryk (2016).
Autor: Bohdan Karásek
Nadační příspěvek: 180 000 Kč
Scénář popisuje složitost životních postojů i reflexe zkušeností ženského světa. Jde o drama vnitřního světa hrdinů v současném světě, kde válka je tak blízko. Dlouhá a často trýznivá konfrontace bývalých manželů je dotykem s hranicí mezi mechanickým rytmem života a životem otevřeným lidské přirozenosti a empatii. Děj se odehrává v neustálém fyzickém pohybu, který spojuje fragmenty minulosti s přítomným prožíváním.
O autorovi:
Povolání: scenárista a režisér
Absolvoval obor scenáristika a dramaturgie na pražské FAMU. Středometrážní film Lucie (2011) natočený ve vlastní produkci měl premiéru na Jihlavském festivalu dokumentárních filmů, Milostné písně (2013) pak na MFF Karlovy Vary. Na karlovarském festivalu byl poprvé představen i celovečerní debut Karel, já a ty (2019). Ve vlastní produkci realizoval pro Český rozhlas autorskou hru Noční scéna (2019). Je spoluautorem tří divadelních projektů Ivana Buraje pro brněnské HaDivadlo: Naši, Vnímání (oba 2020) a Humanismus (2022).
Autoři: Václav Hašek a Jan Vejnar
Nadační příspěvek: 180 000 Kč
Scénář se zaměřuje na jeden pracovní den v nemocnici pojatý jako jakési theatrum mundi, kde se střetávají lidské osudy, odbornosti a kompetence, stejně jako problémy i zázraky chodu daného zařízení. Pro nezúčastněné fascinující prostředí, pro zasvěcené mnohdy „boj o život“ a o vlastní identitu. Skrytou tvář nemocničního chodu se dvojice scenáristů snažila zachytit co nejrealističtěji, aniž by se vyhýbala absurdním komediálním momentům. Scénář, založený na znalosti prostředí, je psán se vší vážností, ale i s lehkým satirickým odstupem.
O autorech:
Václav Hašek
Povolání: scenárista
Absolvoval obor scenáristika a dramaturgie na FAMU v Praze. Jako scenárista se podílel na široké škále projektů od krátkometrážních sitcomů (Život je hra, 2018) přes dokumentární cykly (Naše tradice, 2014) až po televizní seriály (Sever, 2019; Polda, 2020; Případ Roubal, 2021). Společně s Janem Vejnarem napsal scénář dramatu Sestra Hana.
Jan Vejnar
Povolání: scenárista a režisér
Je absolventem oboru scenáristika a režie na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Jeho krátkometrážní mystery drama Figurant (2019) bylo vybráno do soutěžních sekcí mnoha domácích i světových filmových festivalů, americká premiéra snímku se uskutečnila na festivalu SXSW 2020. Spolu s režisérem Tomášem Pavlíčkem napsal a natočil černou komedii Přišla v noci (2023), která se ve světové premiéře představí na letošním karlovarském filmovém festivalu. Vedle dalších projektů nyní připravuje komediální drama z prostředí české regionální nemocnice Sestra Hana, které bylo v roce 2021 oceněno KVIFF & MIDPOINT Development Award.
„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“
pro autory, kteří do data uzávěrky nepřesáhli věk 33 let a zároveň neměli realizovaný žádný scénář celovečerního hraného filmu.
Autor: Adam Martinec
Nadační příspěvek: 110 000 Kč
Autor se ve scénáři vrací do míst, kde vyrůstal, kde má své kořeny a je tudíž spjatý s lidmi, které dobře zná. Vlastní bytostnou zkušenost dokázal zpracovat s tvůrčím nadhledem a zachovat si tak potřebný dramatický i vzácně humorný odstup. Příběh se odehrává v jednom dni zabijačky s obvyklými rituály, které však skrývají velká rodinná dramata. V osobitě zpracovaném díle se odráží jak „československá nová vlna“, tak Hrabalovsko-Kunderovská tradice nazírání lidských osudů.
O autorovi:
Povolání: student
Studuje režii na pražské FAMU. Jeho krátkometrážní film Cukr a sůl (2018) měl mezinárodní premiéru na MFF v San Sebastianu a na festivalu Pragueshorts obdržel cenu za nejlepší film Národní soutěže. Další krátký film, Anatomie českého odpoledne (2020), získal Cenu české filmové kritiky, Cenu Magnesia, Českého lva, Zlatého ledňáčka, cenu za nejlepší film Famufestu a byl součástí přehlídky EFP Future Frames na MFF Karlovy Vary. Jako svůj absolventský film připravuje celovečerní debut Mord.
Autor: Tomáš Hladký
Nadační příspěvek: 80 000 Kč
Komorní psychologické drama s prvky thrilleru. Třicátník Martin se z vesnice vrací do města, ve kterém studoval. Nastěhuje se do pavlačového domu a ocitá se pod nepříjemným drobnohledem podezřívavých starousedlíků. Plachý, málomluvný a uzavřený Martin se v domě necítí příliš dobře. Ale i Martin má své temné tajemství, stejně jako Alex, jeho jediný přátelský soused, i pohledná dívka Eva, objekt jeho touhy. Skvěle vykreslená temná atmosféra pavlačového domu, impresivně podané tísnivé stavy ústřední postavy a uvěřitelné dialogy jsou hlavní kvality autorova narativního stylu. Postupně odhalované mysterium hříchů minulosti dotváří obsah a zprostředkovává příběh o skryté i zjevné xenofobii a paranoie.
O autorovi:
Povolání: vědecký pracovník
Vystudoval antropologii na Fakultě humanitních studií UK. Účastní se výzkumů lidského chování od vnímání a zpracovávání emocí po schopnost rozpoznávání fake news. Ve volných chvílích se věnuje psaní příběhů. Scénář Pavlač vychází právě z jedné jeho povídek. Úplně původní námět byl však tématem jeho maturitní slohové práce.