Přehled vítězných projektů za rok 2022:
„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“
Autoři: Petr Kazda a Tomáš Weinreb
Nadační příspěvek: 250 000 Kč
Scénář vychází z reálných příběhů, jejichž autorská interpretace slibuje silné drama zasazené do venkova a krajiny. Původně soudržná rodina otce Libora prochází postupným rozkladem. Zásadní téma představuje člověk a jeho rozhodnutí, odpovědnost vůči sobě, svým blízkým, společnosti a přírodě. Les je zde nejen metaforou sepětí člověka s přírodou, ale zároveň přímým odrazem našich činů, ideálů, omylů a selhání. Ve své niternosti, bez podbízivosti a okázalosti, směřuje scénář k věrohodnému obrazu současného člověka v daném prostoru a době, a právě díky své pravdivosti tak získává zobecňující nadčasovost.
O autorech:
Petr Kazda
Povolání: dramaturg a scenárista
Vystudoval Vyšší odbornou školu filmovou v Písku a pražskou FAMU (obor scenáristika a dramaturgie). Napsal a zrežíroval několik krátkometrážních snímků, jako spoluscenárista a asistent režie se podílel na celovečerním filmu Tady hlídám já (2012). Celovečerní hraný film Já, Olga Hepnarová (2016) režíroval společně s Tomášem Weinrebem. Jejich druhý film Nikdo mě nemá rád (2023) je nyní v postprodukci.
Tomáš Weinreb
Povolání: scenárista a dokumentarista
Absolvoval Vyšší odbornou školu filmovou v Písku a pražskou FAMU (obor dokumentární tvorba). Studia ukončil krátkometrážním snímkem Všechno je sračka (2009) o Miroslavu Davidovi, příteli Olgy Hepnarové.
Autor: Pavel Gotthard
Nadační příspěvek: 180 000 Kč
Scénář popisuje osudy herečky Vlasty Chramostové. Příběh vede diváka po klíčových okamžicích Vlastiny minulosti a vykresluje síť motivací, rozhodnutí a důsledků, které ji dovedly do extrémních životních momentů. Ambicí scénáře je ukázat komplexnost hereččina života. Hlavním tématem je vyrovnání se s vinou, očistné přiznání i katarze, kterou takové poznání přináší. Scénář na jedné straně navazuje na díla dotýkající se postavení umělce v totalitním režimu, na straně druhé aktuálností otázek provinění a morálky překračuje hranici zjednodušených filmových životopisů.
O autorovi:
Povolání: dramaturg a scenárista
Vystudoval brněnskou JAMU (obor dramaturgie a scenáristika), kde získal doktorský titul a přednášel zde. V roce 2012 ocenila FILMOVÁ NADACE jeho scénář Džungle. Jako scenárista spolupracuje především s Českou televizí: byl jedním z hlavních autorů seriálu První republika (2014–2018), napsal televizní celovečerní film Až budou krávy lítat (2019) a je spoluautorem scénáře minisérie Herec (2020), za kterou byl nominován na Českého lva. Mimo tradiční scenáristiky se věnuje tvorbě inscenací imerzivního divadla se souborem Pomezí, jako je Dům v jabloních nebo My se neznáme.
Autor: Viktor Polesný
Nadační příspěvek: 150 000 Kč
Strhující příběh posledních dnů komunistického prezidenta Klementa Gottwalda na „smrtelné posteli“ – zločince, jenž měl na svých rukou krev mnoha nevinných lidí. Jeho okolí se ocitlo ve směsici zmatku, lží, poklonkování neznámým autoritám z Moskvy, bez informací, kompetencí i odpovědnosti, ale stále schopné záměrných podvodů. Příběh odehrávající se v 50. letech minulého století má přirozený přesah, neboť právě tehdy začala dosud přetrvávající destrukce mezilidských vztahů a hodnotových kritérií. Autor scénář vystavěl na dlouho utajovaných svědectvích lékařů, kteří byli umírání diktátora přítomni a záměrně, arogantně a překotně uváděni do bezbrannosti.
O autorovi:
Povolání: scenárista a režisér
Absolvoval pražskou FAMU (obor dokumentární tvorba). Od absolutoria natočil mnoho desítek dokumentárních filmů, které uspěly na tuzemských i zahraničních festivalech. Věnuje se rovněž hrané tvorbě, především v televizi, ale i mimo ni. Držitel mnoha ocenění (např. Trilobit, Elsa, TýTý, Academia Film). Výběr z filmografie: Sjezd abiturientů (1999), Malovaný děti (2003), Hodina tance a lásky (2003), Revizor (2004), Milenci a vrazi (2004), Cizinec a krásná paní (2011), Zločin v Polné (2016, dvoudílná série oceněna Českým lvem), Monstrum (2017, scénář podpořen FILMOVOU NADACÍ) nebo Past (2020). Zároveň se průběžně věnuje divadelní režii, příkladem jsou představení: F. M. Dostojevskij: Zločin a trest, A. Miller: Smrt obchodního cestujícího, M. Bulgakov: Mistr a Markétka nebo P. Kohout: August, august, august. Je autorem několika scénářů, na mnoha filmech a televizních inscenacích se podílel s významnými scenáristy (např. J. Hubač, E. Verner, V. Šašek).
„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“
pro autory, kteří do data uzávěrky nepřesáhli věk 33 let a zároveň neměli realizovaný žádný scénář celovečerního hraného filmu.
Autor: David Semler
Nadační příspěvek: 150 000 Kč
Drama s prvky ironické komedie o (ne)komunikaci mezi rodiči a dětmi, mezi slyšícími a neslyšícími, mezi zamilovanými a těmi, co je milovat nechtějí a neumějí, a mezi všemi, co se nedokážou dorozumět. Děj je založen na neobvyklém milostném trojúhelníku nečekaně vzniklém mezi hlavními protagonisty (tlumočnice do znakového jazyka Lucie, trestanec Zdeněk a jeho neslyšící syn Matěj). Hlavním kladem jsou postavy. Zajímavé, občas i jímavé individuality, dostatečně „neobyčejné“, aby diváka zaujaly, zároveň dostatečně „obyčejné“, aby s nimi mohl sdílet jejich putování příběhem. Každá z nich si nese svůj uzlíček nesnadného životního osudu a složité rodinné konstelace.
O autorovi:
Povolání: scenárista a režisér
Po studiu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (obory anglistika-amerikanistika a český jazyk a literatura) nastoupil na pražskou FAMU (obor scenáristika a dramaturgie). Během studií napsal mimo tří celovečerních scénářů také scénáře k více než desítce zrealizovaných krátkých filmů a filmových cvičení. Jedním z nich bylo i krátké komediální drama Musí to být bolestivý (2020), které si sám zrežíroval. Vedle dalších projektů spolupracuje například s režisérem Dodo Gombárem na filmové adaptaci jeho divadelní hry Ľadové kone (podpořena Státním fondem kinematografie) a s Terezou Novákovou pro Audiotéku připravují komediální audioseriál Holubník.